Aprīlis 27., 2005


Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
18:55
Labu laiciņu grauzu nagus par to, vai pastāv "brīvā griba", ja jau reiz viss ir cēloņsakarīgs. Tad beidzot uzgāju atbildi grāmatiņā "Ne vējš, ne karogs".

"..Atļauj tev pajautāt: "Vai apskaidrotais cilvēks ir pakļauts cēlonības likumam?"
Mjakjudzo sacīja:
- Apskaidrots cilvēks un cēlonības likums ir viens."

(Iz koana "Mjakjudzjo lapsa")

(32 teica | man šķiet, ir tā...)

Comments:


[User Picture]
From:[info]white_shadow
Date:27. Aprīlis 2005 - 19:16
(Link)
Pieņemot, ka šo citātu saprast var arī neapskaidrotas būtnes, jājautā (interpretējot to, ka cilvēks un cēlonības likums ir viens) - vai "(cēlonības likums) iekļauj (cilvēks)", vai arī "(cilvēks) iekļauj (cēlonības likums)" (jo ir (IMO) skaidrs, ka (cilvēks)!=(cēlonības likums)).

Un tad sanāk, ka
pirmajā gadījumā (cilvēks ir daļa no cēlonības likuma) brīvā griba tomēr nepastāv, jo cēlonības likums pilnībā kontrolē cilvēku, ir tā superstruktūra (vai kā to sauc).
otrajā gadījumā (cēlonības likums ir cilvēka daļa) pastāv absolūta brīvā griba; cēlonības likums ir tikai abstrakcija.

Mjā, tikko ienāca prātā - "Cik lielā mērā daļa ietekmē veselo?", phe.
:P
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:27. Aprīlis 2005 - 19:21
(Link)
cēlonības likums ir abstrakcija.
apskaidrotais cilvēks arī.

bet vispār - koanus nedrīkst skaidrot. vai nu pielec, vai nepielec. man pieleca, gandrīz vai ar zupu aizrijos, kad šito izlasīju.
[User Picture]
From:[info]white_shadow
Date:27. Aprīlis 2005 - 19:23
(Link)
nu es tak saku - pieņemot, ka neapskaidroti cilvēki tur ar' k-ko var pasākt. lai jau, nekasīšos pie filozofiskām gudrībām ar primitīvu loģiku...
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:27. Aprīlis 2005 - 19:29
(Link)
nu, ja tā būtu filozofija, tad loģikai vajadzētu strādāt. bet dzen būtībā iziet ārpus loģikas.
[User Picture]
From:[info]white_shadow
Date:27. Aprīlis 2005 - 19:41
(Link)
*sameklē loģikas definīciju & nesaprot to*
ja kaut kas ir ārpus loģikas, tad vai nu mums pagaidām nepietiek info/citu resursu, lai saprastu, ka tas tomēr ir loģisks, vai arī tas ir nepareizs.

(&man bieži ir licies, ka dzen atziņas ir jauki, absurdi izteicieni, kas rada k-kādu nozīmes sajūtu/nojausmu -> apmēram kā dažu prof. aut. texti, kur reizēm nesaprast - jēgas nav, vai tā vienkārši tur ļoti dziļi)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:27. Aprīlis 2005 - 19:56
(Link)
ja kaut kas ir ārpus loģikas, tad tas ir loģiski nepareizs, jā, loģiski ;D

bet tajā pašā laikā tas IR pareizs, nav runa par sajūtām vai nojausmām, tas ir principiāli cits domāšanas veids, kas ir augstāks par loģiku - jo pēdējā darbojas tikai ļoti ierobežotā sfērā. pat jaunākie zinātnes atklājumi pēc būtības ir absurdi (piemēram, tas, ka gaisma ir GAN vilnis, GAN daļiņa, ir absurds, jo no loģikas viedokļa tas nav iespējams, un nav iespējams vienlaikus novērot gaismu kā vilni un kā daļiņu). t.i., loģika ir kā Eiklīda ģeometrija - izmantojama ierobežotā laukā vienkāršiem uzdevumiem, bet, ja skaties uz to pasākumu nopietnāk, tad ar Eiklīda ģeometriju cauri netiksi.
[User Picture]
From:[info]white_shadow
Date:27. Aprīlis 2005 - 20:20
(Link)
(Vai valoda ir loģiska? Ja jā, vai ar to iespējams sniegt neloģisku, bet patiesu informāciju? Pierādīšana balstās uz loģiku, tātad neloģiskas lietas pierādīt nav iespējams? Kas ir neloģisks gaismas īpašībās(gaisma ir piemērs tam gadījumam, kur sākotnēji trūka informācijas, manuprāt)? Cēloņsakarību likums ir viens no loģikas stūrakmeņiem, hmm?)

Principā man nav ko iebilst ;)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:27. Aprīlis 2005 - 20:35
(Link)
nez. valoda, manuprāt, nav loģiska, t.i., loģika nav tās pamatā. bet par to cēloņsakarību likumu, kas ir viens no loģikas stūrakmeņiem - nujā, tas ir tikai cits veids, kā pateikt, ka augstākā līmenī cēloņsakarību likums kļūst identisks tavam "es". aij. bezjēdzīgi par to runāt :)
[User Picture]
From:[info]white_shadow
Date:27. Aprīlis 2005 - 20:42
(Link)
(jā! un atkal, man ir izdevies novest kādu diskusiju/filozofiju/patiesības meklējumus līdz atziņai, ka to turpināt ir bezjēdzīgi!!... phe. inherent ability.)

oki, cerams, ka nekrītu pārāk uz nerviem ;)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:27. Aprīlis 2005 - 20:47
(Link)
da es jau sākumā zināju, ka par to nav jēgas runāt ;P

nekrīti, nekrīti. es tak vienmēr varu neatbildēt.
From:[info]filozofs
Date:27. Aprīlis 2005 - 22:55
(Link)
vecum vecais jautājums par brīvo gribu.

mana pieredze mani piespiež ierakstīt bezjēdzīgu komentāru par tēmu, par kuru runājot visi tik un tā nonāk strupceļā.

un savādāk nu nekādīgi ;)
& mani par to nevar vainot.

(cik ērti)
[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:27. Aprīlis 2005 - 23:03
(Link)
vēl iesaku citātu no BG intervijas:

"Viss ir Dieva rokās. Tikai jāatceras, ka Dieva rokas atrodas katra cilvēka rokās."
[User Picture]
From:[info]wu
Date:28. Aprīlis 2005 - 00:50
(Link)
kretīns kaut kāds :))
[User Picture]
From:[info]wu
Date:28. Aprīlis 2005 - 01:00
(Link)
tīrutiirais kretīns (tas Tava ieprieksheejaa posta kontekstaa) :)))
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 01:05
(Link)
labi teikts, labi, jaunais cilvēk.

:)
[User Picture]
From:[info]wu
Date:28. Aprīlis 2005 - 01:10
(Link)
ai, nu viss Tev jaapaskaidro, maas :))))
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 01:14
(Link)
nu atvaino, es tak nelasu [info]honeybee.

:)
[User Picture]
From:[info]wu
Date:28. Aprīlis 2005 - 01:21
(Link)
to var redzeet, jaa :)))))
[User Picture]
From:[info]tomazz
Date:28. Aprīlis 2005 - 01:30
(Link)
Atļauj tev pajautāt: "Vai cēlonības likums ir tas pats, kas determinisms?" (determinisms šajā gadījumā kā progresa ideja Marksam)

Vai tad cilvēka brīvas gribas produkts nevar būt par cēloni?

(zinu, ka jaucu tavu dzen-isko noskaņojumu)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 01:49
(Link)
jauc gan. par determinismu es savulaik esmu kasījusies gan ar [info]carnival, gan ar [info]filozofs, un tad, kad [info]barvins sāka par to rakstīt, tad man jau bija iestājies zināms zb. tā ka parunā par to ar to barvinu kaut vai, viņa piegājiens šim jautājumam (no loģiskās/praktiskās puses) ir apmēram tāds pats kā manējais.
vai vismaz tāds, kāds manējais bija pirms mazās dzeniskās atklāsmītes :)

p.s. brrr, kas tas par mazo-meitenīšu-koļījamo jūzerpicu? :P~
[User Picture]
From:[info]tomazz
Date:28. Aprīlis 2005 - 09:41
(Link)
Sk.

Ar jūzerpikiem, tāpat kā pārējie, cenšos kaut ko parādīt no sevis. Varbūt vienkārši esmu mazo meitenīšu koļītājs :P

Izskatās tik traki? :(
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 11:26
(Link)
danē, vienkārši man naktīs ieslēdzas cita veida domāšana ;)

kas attiecās uz determinismu - nu, ļoti vienkāršots man tas skatījums, marksu lasījusi neesmu, determinismu un cēloņsakarību likumu lieku kopā kā kaut ko vienādu. cilvēka griba, protams, var būt kaut kam cēlonis - neviens nenoliedz, ka cilvēkam piemīt griba. vienkārši cilvēkam nepiemīt "brīva griba", jo viņš nevar gribēt "dajebko" (es varu gribēt tikai to, kas loģiski izriet no manas personības/apstākļiem/iepriekšējās pieredzes etc). un tas, ka es esmu, kas es esmu, nav mans nopelns. tas tā, plaši skatoties.

nē, man vēl joprojām dzens nav pārgājis, nevaru runāt par šito ar iedvesmu, neņem ļaunā :)
[User Picture]
From:[info]tomazz
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:09
(Link)
Es jau arī nebiju domājis "absolūti" brīvu gribu, taču

1) vismaz personību un apstākļus, kas sekojoši ietekmē tavu gribu, kaut kādā mērā mēs paši varam ietekmēt,vai ne? Citādi arī iegūtās zināšanas kā tādas mums būtu jāliek plauktiņā "ārpus manas ietekmes"!

2) determinisms (vai vismaz kā tas tiek lietots) paredz, ka arī cilvēku izvēles ir savā veidā jau iepriekš noteiktas (piemēram, cilvēkam visas vērtības ir saliktas pa prioritātēm, un galējo lēmumu nosaka tā vērtība, kurai augstāka prioritāte, kaut kā tā :)

3) Marksu pārzinu tikai no "inteliģences" pārstāvju pārstāstiem; ja konkrētie indivīdi būs ieveduši auzās, man atliks tikai nokaunēties par savu uzticēšanos...

Neesmu dzen speciālists, tāpēc varbūt paskaidrosi: tas/tā taču vairāk velk uz reliģiju nevis filozofiju (kas izskaidrotu nevēlēšanos to "filtrēt" ar filozofiskām kategorijām.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:17
(Link)
1) to, ko mēs "ietekmējam", mēs ietekmējam atbilstoši tam, kādas ir mūsu iepriekšnoteiktās izvēles, tā ka sanāk apburtais loks,

2) nujā, kaut kā tā varētu būt gan. un prioritātes ir ieaudzinātas/iegūtas/kultūras noteiktas, nevis mūsu "radītas"

par dzen - nu, kā to paskatās. dzen ir budisma un daoisma apvienojums, t.i., budisms ķīniešu un japāņu traktējumā, gudrās grāmatās raksta, ka daoisma tur ir vairāk kā budisma. daoisms savukārt ir GAN reliģija, GAN filosofija (tikai austrumu izpratnē par filosofiju - kas nekad nav bijusi līdzīga rietumnieku izpratnei, t.i., austrumu filosofija vispār īpaši daudz nestrādā ar rietumniekiem tuvo loģiku). dzen arī var praktizēt gan kā reliģiju, gan kā filosofiju, bet faktiski tas visdrīzāk ir dzīvesveids, uztveres veids. un jēga tajā visā ir - atbrīvoties no filosofiskām kategorijām, no vārdiem un jēdzieniem, kas savažo prātu un traucē uztverei (kas savukārt varētu sasaukties ar empīrismu, Vitgenšteinu un citiem rietumniekiem).
[User Picture]
From:[info]tomazz
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:21
(Link)
Man liekas, ka filozofiskās kategorijas visvairāk traucē sirdsmieram - tā vien gribas sasniegt apskaidrību, kad vairs ne par ko nešaubies.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:28
(Link)
nedefinē apskaidrību kā "stāvokli, kad ne par ko vairs nešaubies". nezinu, kā to definēt pareizi, bet šī viennozīmīgi nav TĀ definīcija.
[User Picture]
From:[info]tomazz
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:15
(Link)
Ar brīvu gribu tādā gadījumā apzīmētu iespēju izvēlēties no vairākām iespējām to, kura varbūt pilnībā neatbilst manai vērtību piramīdai - tikai tāpēc, ka gribu.

Kaut kur pa vidu tak ir arī emocijas?
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:22
(Link)
gh. emocijas ir ārpus prioritāšu piramīdas? nedomāju gan. katrs lēmums tomēr tiek pieņemts, vadoties no daudziem apsvērumiem. t.i., vai man tagad strādāt vai gurķoties?
strādāt = nepieciešams naudas ieguvei + atbilst rūpēm par ģimeni + darbs sniedz apmierinājumu (ilgtermiņā)
gurķoties = emocionāli patīkamāk (īstermiņā) + atbilst manai vēlmei socializēties + atbilst "carpe diem" principam
attiecīgi visi šie punkti tiek saskaitīti, to aktualitāte palielinās atkarībā no ārējiem faktoriem (cik tuvu termiņi, cik interesanti sarunu biedri utt.), un beigās tomēr rodas lēmums, kas atbilst man, nevis pauž kaut kādu "brīvo gribu".
gribi tu to, ko tu gribi atbilstoši savai personībai, "brīvā griba" nozīmētu būt neatkarīgam no savas personības, which is technically quite impossible, ja vien tu neesi sasniedzis ierakstā minēto apskaidrības stāvokli.
[User Picture]
From:[info]tomazz
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:25
(Link)
Tev nekad nav gadījies atlikt kādu darbu malā, pagurķoties un pēc tam apzināties, ka principā tas nebija prioritāri (jo draugi nekur nepazustu, bet no darba var arī atlaist, piemēram)???
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 19:27
(Link)
nu, ja es atliku darbu malā, lai pagurķotos, tad acīmredzot pagurķoties bija prioritāri. tas, ka neloģiski, ir cits jautājums :)
[User Picture]
From:[info]tomazz
Date:28. Aprīlis 2005 - 20:04
(Link)
bet ikdienā tak nepietiek, ka tu zini par sevi - pirmajā vietā ir darbs, tad mīļotais cilvēks, trešais ir draugi, utml. -, jo lēmumu vienalga sanāk pieņemt katru reizi.

un var gadīties situācijas, kurās tās prioritātes netiek ievērotas. Piemēram, kādam draugam steidzami nepieciešama palīdzība, savukārt tas, ka tajā dienā stundu ātrāk aiziesi no darba (vai vispār neparādīsies), nenozīmē kļūšanu par bezdarbnieku. Tad taču parādās brīvā griba? Neesmu gan pārliecināts, vai šī jautājuma attiecināšana uz ikdienišķiem notikumiem ir labākais veids kā to saprast :/

jo prioritātes es pirms tam biju domājis kā vērtību sistēmu, kurā tā pati hierarhija saglabājas visu laiku un nemainās, kas savukārt nozīmētu loģisku lēmumu izrietēšanu, vietu brīvai gribai neatstājot.

Pašam liekas, ka sāku vai nu iet pa apli, vai atkārtoties.

Neloģiski liekas arī ēšanas laikā lasīt kaut ko - tu jau divas reizes esi vai nu gandrīz aizrijusies vai gandrīz izspļāvusi kafiju :) nepatīkami
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:28. Aprīlis 2005 - 20:19
(Link)
nubeidz, cilvēks un viņa izvēles tak nesatāv tikai no stingri izvēlētām prioritātēm. tas viss mainās ar laiku, dažās aktualizējas, citas paliek pasīvas, un daudzkārt cilvēks dara to, kas viņam nav "prioritāte", nedomāju, ka tas pierāda "brīvas gribas" esamību (domāju, šobrīd mēs vienkārši traktējam šo terminu tik atšķirīgi, ka runājam par pilnīgi dažādām lietām)

un ēst, paralēli darot kaut ko citu, ir loģiski, jo man nepatīk ēst, blakus nodarbe palīdz man novērst domas no šī nepatīkamā procesa :P
honeybee -

> Jaunākais
> Arhivētais
> Draugi
> Par sevi


> Go to Top
Sviesta Ciba